Avataan pian - Helsinki Konala

Seatin jakohihnan vaihto espoo

Ota yhteyttä


    Jakohihna on osa, joka varmistaa kampiakselin ja nokka-akselin synkronisen toiminnan. Jakohihna vastaa polttoaineen oikea-aikaisesta syötöstä palotilaan. Usein auton rakenteissa sillä käytetään erilaisia apulaitteita (kuten kampiakselia ja nokka-akseleita).

    Jakohihnan vaihto on tarpeen tehdä ajoissa, koska sen vaurioituminen voi johtaa kalliiseen moottorin peruskorjaukseen. uusimmissa bensiinimoottoreissa jakohihnan vaihtoväli on esimerkiksi 6v ja 210tkm tehtaan määritelmän mukaan. (Otathan selvää mikä on omasi vaihtoväli olemalla meihin yhteydessä.)

    Missä jakohihna sijaitsee?

    Tyypillisen moottorin asennossa Seat-jakohihna sijaitsee auton etuosassa konepellin alla ja yleensä suoraan moottorin sylinterilohkon edessä juuri jäähdyttimen takana. Jotkin automallit voivat näyttää sen avoimena konepellin alla, mutta useammin se on suojakotelon sisällä.

    Auton suunnittelu mahdollistaa jakohihnan tilan tarkistamisen ilman suurta purkamistyötä. Yleensä se vaatii muutaman muovisen suojakomponentin poistamisen. Jakohihnan vaihto vaatii kuitenkin monimutkaisempaa purkutyötä, ja sen tekniikka vaihtelee eri automerkkien välillä.

    Jakohihnan katkeamisen syyt ja seuraukset

    Jakohihnan katkeaminen on yleistä ja valitettavan kallista. Tämän vian syynä voi olla:

    1. Jakohihnan vaihdon suositeltujen aikarajojen laiminlyönti. Kokemattomat autoilijat usein jättävät huomiotta jakohihnan ja rullien vaihtosuositukset. Seurauksena voi olla hihnan katkeaminen ylikulumisen vuoksi.
    2. Auton käyttöohjeiden rikkomukset. Vialliset jakohihnarullat tai vesipumppu voivat siirtää momenttia epätasaisesti, joten niiden epäsäännöllinen toiminta on yleinen syy jakohihnan katkeamiseen. Suunnitellun teknisen tarkastuksen aikana hihnan jännitys on tarkistettava, samoin kuin niiden osien kunto, joiden kanssa se vuorovaikuttaa.
    3. Jakohihnan materiaalin tuhoutuminen nesteen tai öljyn vuoksi. Tässä tapauksessa sen vaihto on suoritettava välittömästi. Käytännön kokemus osoittaa, että vaikka kaikki visuaaliset jäljet poistettaisiin huolellisesti, voimansiirtoon voi liueta öljyä, mikä voi johtaa katkeamiseen.
    4. Huonolaatuinen tuote tai väärinasennettu tuote

    Erityisen riskialttiita tekijöitä ovat ne autoilijat, jotka säästävät jakohihnan vaihto väleissä tai käyttävät epäilyttävän laadukkaita osia. Tässä tapauksessa jakohihna voi katketa milloin tahansa ja lasku on suuri.

    Katkeamisen seuraukset on yleensä taloudellisesti kallista. Nokka-akselin äkillinen pysähtyminen aiheuttaa moottorin venttiilien pysähtymisen tietyssä asennossa. Männät iskevät niihin ja taivuttavat ne, ja sylinterilohkon ohjainputket vääristyvät, mikä voi johtaa moottorin rikkoutumiseen.

    Siksi jakohihnan katkeamisen välttämiseksi on tärkeää noudattaa huoltosuunnitelmaa ja säännöllisesti tarkistaa järjestelmän toiminta.

    Milloin jakohihna tulisi vaihtaa

    Useimmat nykyaikaisten autojen valmistajat suosittelevat jakohihnan vaihtamista joka 80 000 - 210 000 kilometrin ajon tai 4 - 6 vuoden välein (riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin). Tarkka huoltosuunnitelma ilmoitetaan autokohtaisessa käyttöohjeessa. Asiantuntijat suosittelevat jakohihnan kunnon tarkistamista joka 6 kuukausi.

    Jakohihnan vaihdon tarpeesta voi viestiä myös palava kumi haju. Tämä ei ole ainoa merkki mahdollisesta vauriosta. Myöhemmin käsitellään muita kulumisen oireita.

    Seat-jakohihnan huonon kunnon merkit:

    1. Liian pitkä käyttöikä ja vaihdon suositusten laiminlyönti. Jakohihnan käyttöikä riippuu auton ajomatkasta ja sen käyttöiästä. Kun tietyt rajat ylittyvät, hihnan materiaali menettää kimmoisuutensa ja voi halkeilla.
    2. Moottorin vaikeudet käynnistyä ja tehojen lasku. Rullien ja jakohihnan kulumisen seurauksena sen jännitystaso voi laskea, mikä johtaa useiden hammasten ylihyppimiseen. Jopa yhden hammasten ylihyppy voi häiritä sytytysjärjestelmän toimintaa ja pahimmillaan vaurioittaa moottoria. Polttoaine-ilmasuhde voi syttyä palotilaan ennen tai jälkeen oikean vaiheen. Tämä vika liittyy moottorin huonoon käynnistymiseen, sen epäsäännölliseen toimintaan ja voimakkaisiin tärinöihin, jotka voivat aiheuttaa vaurioita.
    3. Pakokaasujärjestelmän savun värin muutos. Venytetty jakohihna voi vahingoittaa katalysaattoria, koska polttoaine-ilmasuhde ei pala kokonaan palotilassa. Jäljellä oleva polttoaine pääsee pakokaasun venttiilien läpi, mikä johtaa katalysaattorin lämpötilan nousuun ja solmujen sulamiseen. Tällaisen vian voi estää ajoissa kiinnittämällä huomiota auton pakokaasuihin. Jos savu muuttuu mustaksi tai moottorin toiminnan aikana kuuluu pauketta, se johtuu liian rikkaasta polttoaine-ilmasuhdetta. Tämä voi johtua kuluneen osan vaihtamisen laiminlyönnistä.
    4. Rytminen naputus tai "tikittäminen" moottorin käydessä. Kulunut jakohihna voi halkeilla ja repeytyä. Moottorin toiminnan aikana voiman siirtolaitteet tarttuvat suojukseen, mikä aiheuttaa erilaisia ääniä, jotka eivät ole ominaisia normaalille moottorin toiminnalle. Tämä oire liittyy ei pelkästään jakohihnan liialliseen kulumiseen. Tällaisia ääniä voi aiheuttaa myös jännitysmekanismin tai jäähdytysjärjestelmän pumpun laakerin vika. Kaikissa tilanteissa on suositeltavaa ottaa yhteyttä autokorjaamoon.
    5. Vuotoja jakohihnan suojien alta. Öljytahrat tai jäähdytysnesteen vuotamisen jäljet jakohihnan alueella voivat merkitä tarvetta vaihtaa hammashihna. Öljy voi päästä tähän alueeseen kampiakselin tiivisteen kulumisen vuoksi, ja jäähdytysneste voi vuotaa vesipumpun vian vuoksi.
    6. Halkeamat ja naarmut hihnan pinnalla. Jos pääset käsiksi jakohihnan mekanismiin, voit tarkistaa sen kunnon. Tämä edellyttää vaihteen kytkemistä, yhden päävetopyörän asettamista ja sytytystulppien irrottamista. Käännä kampiakselia hitaasti ja tarkastele huolellisesti hihnan ulkopintaa.
    7. Käynnistin pyörii, mutta moottori ei käynnisty. Tässä tapauksessa olet todennäköisesti laiminlyönyt jakohihnan vaihtoaikataulun, ja se on voinut katketa. Tämä vika voi ilmetä, kun käynnistin pyörii aktiivisemmin kuin normaalisti, mutta polttoaine-ilma-seos ei syty sylintereissä.

      Voit aina ottaa yhteyttä huoltoliikkeeseemme jakohihnan korjaamiseksi ja vaihtamiseksi.

    Tarvitsetko muita palveluita Seat-autollesi Espoossa?

    Katso kaikki palvelumme tästä linkistä:

    Lisätietoja

    Lähetä meille viesti

    Ota meihin yhteyttä.


      huollot alkaen 
      129 euroa!