DSG-kytkimen vaihto

On huomattava, että kytkin vaurioituu luonnollisen fyysisen kulumisen vuoksi. Tämän prosessin hidastaminen on mahdollista vain oikealla auton käytöllä. Tietenkin kytkin voidaan helposti "tappaa" aggressiivisella ajotavalla. Tärkeimmät oireet moduulin vaihtamiseksi ovat seuraavat:

Mitä tulee "märkään" kytkimeen, tässä on sopivaa puhua korjauksesta, koska useimmiten vaihdetaan vain kitkapaketit eikä kokonainen kokoonpano.
Usein on järkevää vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samanaikaisesti kytkimen vaihdon kanssa, koska näiden osien käyttöikä on suunnilleen sama. Kun toinen niistä on täysin kulunut, toinenkin on "rajalla". Jos "tuhoutunutta" vauhtipyörää ei vaihdeta, se johtaa uuden kytkimen nopeutettuun kulumiseen, lisävaurioihin vaihteistossa ja myöhempiin korjauksiin.

DSG-mekatroniikan korjaus

Mekatroniikan (ohjausyksikkö) 💥vikaantuminen tapahtuu yleensä muiden vaihteiston osien vioista tai epäsäännöllisestä/laaduttomasta huollosta. Esimerkiksi likainen öljy voi tukkia solenoidit tai jumiutunut vaihdevipu voi aiheuttaa hydraulisen räjähdyksen ja niin edelleen.

Korjaus saattaa olla tarpeen seuraavien pääoireiden perusteella:

On myös huomattava, että joskus voi olla järkevämpää vaihtaa mekatroniikka samanlaiseen osaan toisesta autosta sen sijaan, että sitä korjataan. Tässä tapauksessa tarvitaan pakollinen ohjelmointi kyseiseen autoon.

Mikä on DSG?

DSG on johdettu englanninkielisestä termistä Direct Shift Gearbox tai saksankielisestä termistä Direkt Schalt Getriebe, on kahden kytkimen automaattivaihteisto. 

Periaatteessa DSG-vaihteiston suunnittelussa insinöörit ovat onnistuneet yhdistämään kaksi mekaanista vaihdelaatikkoa, joiden vaihtaminen tapahtuu mekatroniikka-nimisellä ohjausyksiköllä. Toki, kuten millä tahansa laitteella, DSG-vaihteistoilla on omat etunsa ja haittansa.

DSG:n eri tyypit ja mallit

Alun perin tämä vaihteisto kehitettiin Volkswagen-konsernille Borg-Warnerin insinöörien toimesta (DSG-6 DQ250 "märällä" kytkimellä). Myöhemmin projektiin liittyi myös LUK, ja yhdessä he kehittivät ja saivat sarjatuotantoon DSG-7 DQ200 "kuivalla" kytkimellä.

Nykyään kaikki DSG-vaihteistot voidaan jakaa "märkä-" ja "kuiva" -tyyppeihin kytkimen tyyppiin ja sijaintiin perustuen, sekä 6-vaihteisiin , 7-vaihteisiin ja 8 - vaihteisiin vaihteistoihin vaihteiden määrän perusteella.

Niistä muutama vaihteisto sisältää 6/7/8 vaihdetta ja kuuluu "märkä" -tyyppiin  esimerkiksi- DSG-6 DQ250. "Kuiva" tyyppi esiintyy esimerkiksi DSG-7 0AM / 0CW (DQ200) -vaihteistossa.

Mikä kohteita sisältyy DSG-korjaukseen?

On huomioitava, että VAG-kaksoiskytkinvaihteisto (DSG) koostuu neljästä pääkomponentista:

Näin ollen DSG:n korjaus voi kussakin tapauksessa sisältää erilaisten komponenttien korjaamisen. Komponenttien luettelo ja niiden kustannukset voidaan määrittää vain perusteellisen diagnoosin avulla, joka suoritetaan kokeneen teknikon toimesta erikoisvarustein.

VOLKSWAGEN PASSAT 2.0 TDI 2016 

2022 Volkswagen Passat GTE 1.4 TSI: mekatroniikan korjaus

Kuvassa näkyy tärkeä hetki työskentelystämme Espoon autohuollossa, jossa korjasimme mekatroniikan 2022 Volkswagen Passat GTE 1.4 TSI -hybridimallista, joka sisältää edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja.

Ongelma: Solenoidi ongelma

Asiakas otti yhteyttä valittaen vaihteiston epävakaasta toiminnasta: vaihteiden vaihtaminen tapahtui viiveellä ja nykäyksillä, erityisesti sähkötilassa. OBD-II-skannerilla ja vaihteiston hydraulijärjestelmän tarkistuksella havaitsimme, että ongelma liittyi yhteen solenoidiin, joka hallitsee hydraulista virtausta mekatroniikan sisällä.

Korjausprosessi

Mekatroniikkayksikön irrotus:
Irrotimme varovasti mekatroniikkayksikön päästäksemme käsiksi solenoideihin. Tämä vaati vaihteiston alaosan purkamista.
Solenoidien diagnostiikka:
Tarkistimme jokaisen solenoidin sähkönjohtavuuden ja mahdolliset mekaaniset ongelmat. Yksi solenoidi oli tukkeutunut, mikä esti sen normaalin toiminnan.
Puhdistus ja vaihto:
Vaihdoimme vialliset solenoidit alkuperäisiin varaosiin ja puhdistimme perusteellisesti mekatroniikan hydraulikanavat.
Yksikön uudelleenohjelmointi:
Fyysisen korjauksen jälkeen mekatroniikkayksikkö ohjelmoitiin uudelleen, jotta se mukautui uusiin osiin ja ohjelmistopäivityksiin.
Testaus:
Auto testattiin huolellisesti tien päällä, ja varmistimme, että vaihteisto toimii sujuvasti ilman viiveitä tai nykäyksiä.

Lopputulos

Tarkan diagnostiikan ja nopean solenoidinvaihdon ansiosta hybridimalli Passat GTE sai jälleen käyttöönsä täyden suorituskykynsä ja ajomukavuutensa. Asiakas oli tyytyväinen ja huomasi vaihteiden vaihtamisen olevan paljon pehmeämpää.

Espoon autohuollossamme pyrimme aina tarkkuuteen ja ammattitaitoon, erityisesti uusien, kehittyneiden autojen parissa työskennellessä!

Tarvitsetko muita palveluita Volkswagenillesi Espoossa?

Katso kaikki palvelumme tästä linkistä:

Palvelumme