Avataan pian - Helsinki Konala

DSG-kytkimen vaihto

On huomattava, että kytkin vaurioituu luonnollisen fyysisen kulumisen vuoksi. Tämän prosessin hidastaminen on mahdollista vain oikealla auton käytöllä. Tietenkin kytkin voidaan helposti "tappaa" aggressiivisella ajotavalla. Tärkeimmät oireet moduulin vaihtamiseksi ovat seuraavat:

Mitä tulee "märkään" kytkimeen, tässä on sopivaa puhua korjauksesta, koska useimmiten vaihdetaan vain kitkapaketit eikä kokonainen kokoonpano.
Usein on järkevää vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samanaikaisesti kytkimen vaihdon kanssa, koska näiden osien käyttöikä on suunnilleen sama. Kun toinen niistä on täysin kulunut, toinenkin on "rajalla". Jos "tuhoutunutta" vauhtipyörää ei vaihdeta, se johtaa uuden kytkimen nopeutettuun kulumiseen, lisävaurioihin vaihteistossa ja myöhempiin korjauksiin.

DSG-mekatroniikan korjaus

Mekatroniikan (ohjausyksikkö) 💥vikaantuminen tapahtuu yleensä muiden vaihteiston osien vioista tai epäsäännöllisestä/laaduttomasta huollosta. Esimerkiksi likainen öljy voi tukkia solenoidit tai jumiutunut vaihdevipu voi aiheuttaa hydraulisen räjähdyksen ja niin edelleen.

Korjaus saattaa olla tarpeen seuraavien pääoireiden perusteella:

On myös huomattava, että joskus voi olla järkevämpää vaihtaa mekatroniikka samanlaiseen osaan toisesta autosta sen sijaan, että sitä korjataan. Tässä tapauksessa tarvitaan pakollinen ohjelmointi kyseiseen autoon.

Mikä on DSG?

DSG on johdettu englanninkielisestä termistä Direct Shift Gearbox tai saksankielisestä termistä Direkt Schalt Getriebe, on kahden kytkimen automaattivaihteisto. 

Periaatteessa DSG-vaihteiston suunnittelussa insinöörit ovat onnistuneet yhdistämään kaksi mekaanista vaihdelaatikkoa, joiden vaihtaminen tapahtuu mekatroniikka-nimisellä ohjausyksiköllä. Toki, kuten millä tahansa laitteella, DSG-vaihteistoilla on omat etunsa ja haittansa.

DSG:n eri tyypit ja mallit