DSG-kytkimen vaihto

On huomattava, että kytkin vaurioituu luonnollisen fyysisen kulumisen vuoksi. Tämän prosessin hidastaminen on mahdollista vain oikealla auton käytöllä. Tietenkin kytkin voidaan helposti "tappaa" aggressiivisella ajotavalla. Tärkeimmät oireet moduulin vaihtamiseksi ovat seuraavat:

Mitä tulee "märkään" kytkimeen, tässä on sopivaa puhua korjauksesta, koska useimmiten vaihdetaan vain kitkapaketit eikä kokonainen kokoonpano.
Usein on järkevää vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samanaikaisesti kytkimen vaihdon kanssa, koska näiden osien käyttöikä on suunnilleen sama. Kun toinen niistä on täysin kulunut, toinenkin on "rajalla". Jos "tuhoutunutta" vauhtipyörää ei vaihdeta, se johtaa uuden kytkimen nopeutettuun kulumiseen, lisävaurioihin vaihteistossa ja myöhempiin korjauksiin.

DSG-mekatroniikan korjaus

Mekatroniikan (ohjausyksikkö) 💥vikaantuminen tapahtuu yleensä muiden vaihteiston osien vioista tai epäsäännöllisestä/laaduttomasta huollosta. Esimerkiksi likainen öljy voi tukkia solenoidit tai jumiutunut vaihdevipu voi aiheuttaa hydraulisen räjähdyksen ja niin edelleen.

Korjaus saattaa olla tarpeen seuraavien pääoireiden perusteella:

On myös huomattava, että joskus voi olla järkevämpää vaihtaa mekatroniikka samanlaiseen osaan toisesta autosta sen sijaan, että sitä korjataan. Tässä tapauksessa tarvitaan pakollinen ohjelmointi kyseiseen autoon.

Mikä on DSG?

DSG on johdettu englanninkielisestä termistä Direct Shift Gearbox tai saksankielisestä termistä Direkt Schalt Getriebe, on kahden kytkimen automaattivaihteisto. 

Periaatteessa DSG-vaihteiston suunnittelussa insinöörit ovat onnistuneet yhdistämään kaksi mekaanista vaihdelaatikkoa, joiden vaihtaminen tapahtuu mekatroniikka-nimisellä ohjausyksiköllä. Toki, kuten millä tahansa laitteella, DSG-vaihteistoilla on omat etunsa ja haittansa.

DSG:n eri tyypit ja mallit

Alun perin tämä vaihteisto kehitettiin Volkswagen-konsernille Borg-Warnerin insinöörien toimesta (DSG-6 DQ250 "märällä" kytkimellä). Myöhemmin projektiin liittyi myös LUK, ja yhdessä he kehittivät ja saivat sarjatuotantoon DSG-7 DQ200 "kuivalla" kytkimellä.

Nykyään kaikki DSG-vaihteistot voidaan jakaa "märkä-" ja "kuiva" -tyyppeihin kytkimen tyyppiin ja sijaintiin perustuen, sekä 6-vaihteisiin , 7-vaihteisiin ja 8 - vaihteisiin vaihteistoihin vaihteiden määrän perusteella.

Niistä muutama vaihteisto sisältää 6/7/8 vaihdetta ja kuuluu "märkä" -tyyppiin  esimerkiksi- DSG-6 DQ250. "Kuiva" tyyppi esiintyy esimerkiksi DSG-7 0AM / 0CW (DQ200) -vaihteistossa.

Mikä kohteita sisältyy DSG-korjaukseen?

On huomioitava, että VAG-kaksoiskytkinvaihteisto (DSG) koostuu neljästä pääkomponentista:

Näin ollen DSG:n korjaus voi kussakin tapauksessa sisältää erilaisten komponenttien korjaamisen. Komponenttien luettelo ja niiden kustannukset voidaan määrittää vain perusteellisen diagnoosin avulla, joka suoritetaan kokeneen teknikon toimesta erikoisvarustein.

VOLKSWAGEN PASSAT 2.0 TDI 2016 

Tarvitsetko muita palveluita Volkswagenillesi Espoossa?

Katso kaikki palvelumme tästä linkistä:

Palvelumme