
Volkswagen DSG-växellådsreparation i Esbo
Volkkarihuolto erbjuder snabb och kvalitativ DSG-växellådsreparation för Volkswagen-fordon i Esbo. Vi har omfattande erfarenhet av DSG-växellådsreparation och använder endast originaldelar.
DSG-kopplingbyte
Det bör noteras att kopplingen kan gå sönder på grund av naturligt fysiskt slitage. Denna process kan endast bromsas genom korrekt fordonsanvändning. Naturligtvis kan kopplingen enkelt "dödas" genom aggressiv körning. De huvudsakliga symptomen för modulbyte är:
- Styvhet och glidning vid växelbyte
- Förlust av acceleration
- Oljespår på växellådshuset
När det gäller "våt" koppling är det lämpligt att tala om reparation här, eftersom endast friktionspaketen oftast byts ut, inte hela enheten. Det är ofta vettigt att byta ut den dubbla massflygeln samtidigt som kopplingsbytet, eftersom dessa delars livslängd är ungefär densamma.
DSG-mekatronikreparation
Mekatronikfel (styrenhet) uppstår vanligtvis på grund av fel i andra transmissionselement eller oregelbunden/dålig kvalitet på underhållet. Till exempel kan smutsig olja blockera solenoider, och en fast växelspak kan orsaka hydraulikexplosion, etc.
- Tydliga ryck vid växelbyte
- Bilen rycker när den startar och accelererar
- Växellådan går in i nödläge och serviceknappen tänds på instrumentpanelen
- Växellådan byter inte längre växlar, etc.
Det bör också noteras att det ibland kan vara klokare att byta ut mekatroniken med en liknande del från ett annat fordon än att reparera den. I detta fall krävs obligatorisk programmering för detta fordon.
Vad är DSG?
DSG, härlett från den engelska termen Direct Shift Gearbox eller tyska termen Direkt Schalt Getriebe, är en automatisk växellåda med dubbelkoppling. I grunden lyckades ingenjörerna vid utformningen av DSG-växellådan kombinera två manuella växellådor, med växelbyte som utförs av en styrenhet som kallas mekatronik.
Olika typer och modeller av DSG
Ursprungligen utvecklades denna transmission för Volkswagen Group av Borg-Warner-ingenjörer (DSG-6 DQ250 med "våt" koppling). Senare anslöt sig LUK till projektet, och tillsammans utvecklade och lanserade de DSG-7 DQ200-transmissionen med "torr" koppling i serieproduktion.
Vilka element ingår i DSG-reparation?
Det bör noteras att VAG:s dubbelkopplingstransmission (DSG) består av fyra huvudkomponenter:
- Mekanisk del - transmission. Detta är transmissionens huvuddel, som består av axlar, kugghjul, lager, växelspakar, etc.
- Koppling. Denna komponent ansvarar för att överföra vridmoment från motorn till transmissionen.
- Mekatronik. Detta är DSG:s elektrohydrauliska "hjärnor". Denna komponent tar emot information från olika sensorer och styr växelbyte och hela transmissionens drift.
- Dubbelmassflygeln, vars funktion är att överföra kraft från motorn till kopplingen.