VolkkariHuolto Logo
Skoda oljebyte

Skoda oljebyte

I moderna Skoda-fordon fungerar många komponenter med hjälp av smörjvätska - olja, och dessa komponenter är avgörande, såsom:

  • Motor
  • Manuella och automatiska växellådor
  • Haldex-fyrhjulsdrivningskoppling
  • Bakaxel

Motor

För bensin- och dieselmotorer är det rekommenderade intervallet för oljebyte 15 000 km eller ett år, beroende på vilket som kommer först. Vid stadskörning i allvarliga trafikstockningar (när medelhastigheten inte överstiger 25 km/h) föredrar även fordonstillverkare motoroljebyte upp till var 30 000 km eftersom antalet drifttimmar för motorn har större betydelse än antalet körda kilometer. Om fordonet också används under tunga belastningar, som med full belastning eller med en tung släpvagn, i mycket dammiga områden och med bränsle av dålig kvalitet, åldras oljan mycket snabbare. Därför rekommenderar vi oljebyte var 7 500 km eller en gång var 6:e månad under dessa driftsförhållanden. Dessa rekommendationer är särskilt viktiga för diesel-, turbo- och kedjedrivna motorer.

Processen för oljebyte är följande:

  1. Lyfta fordonet
  2. Ta bort motorutrymmets skyddspanel eller skydd
  3. Tömma motorns oljetråg och avlägsna oljan
  4. Ta bort motoroljefiltret
  5. Efter oljeavtappningsprocessen, installera en ny oljetrågspackning och ett nytt oljefilter
  6. Ta bort eventuella återstående spår av olja
  7. Tillsätta ny motorolja, starta motorn och kontrollera oljenivån om det behövs
  8. Sänka fordonet

Växellåda

I manuella växellådor, liksom i bakaxeln och fördelningslådan (i fordon konstruerade för fyrhjulsdrift), är oljebyte inte obligatoriskt, vilket innebär att oljan inte behöver bytas. I automatiska växellådor och "våta" DSG-växellådor, exklusive den "torra" DSG7 DQ200, är intervallet för byte av olja och oljefilter var 60 000 km. Om fordonet dock används i sportläge, ofta för snabb acceleration och inbromsning, under konstant hög belastning, i bergig terräng, med tung last och last, eller i mycket intensiva trafikköer, leder detta till större förbrukning av friktionselementen och därmed deras slitage och ackumulering av oljeprodukter från friktionsslitage, vilket negativt påverkar oljeegenskaperna och komponentens livslängd. Därför rekommenderar vi under sådana driftsförhållanden att byta växellådsolja och oljefilter var 45 000 km för att förlänga livslängden.

Processen för byte av växellådsolja är följande:

  1. Lyfta fordonet
  2. Ta bort växellådans oljeavtappningsplugg och tömma oljan
  3. Installera ett nytt oljefilter och oljeplugg
  4. Förfylla växellådsoljan
  5. Därefter kontrollera växellådans oljetemperatur och nivå med en diagnosenhet och justera vid behov
  6. Ta bort oljerester
  7. Sänka fordonet

Haldex fyrhjulsdrivningskoppling

För Haldex fyrhjulsdrivningskoppling är ett oljebyte obligatoriskt var 60 000 km. Om fordonet dock används dynamiskt i ett aggressivt läge med frekventa våldsamma stopp och accelerationer, ständigt under hög belastning, i bergig terräng, i kontinuerlig terrängkörning eller i mycket intensiva trafikköer, leder detta till fler på/av-cykler av Haldex-kopplingen. Haldex-kopplingen använder ett friktionspaket i smörjmedlet för att koppla in bakaxeln. Strukturellt liknar detta friktionspaket dem i traditionella automatväxellådors friktionspaket. Haldex har dock betydligt mindre olja, och Haldex-kopplingen har ett oljefilter som inte byts och inte finns tillgängligt som reservdel. För att förlänga Haldex fyrhjulsdrivningskopplingens problemfria livslängd, om de ovan nämnda driftsförhållandena inträffar, rekommenderar vi därför ett oljebyte var 45 000 km.

Processen för byte av Haldex fyrhjulsdrivningskopplingsolja är följande:

  1. Lyfta fordonet
  2. Ta bort Haldex fyrhjulsdrivningskopplings oljeavtappningsplugg och tömma oljan
  3. Installera avtappningspluggen och fylla Haldex fyrhjulsdrivningskopplingen med olja i angiven mängd
  4. Ta bort oljerester
  5. Sänka fordonet
  6. Köra ut fordonet från lyften

Dessa uppgifter utförs snabbt och effektivt av utbildade Volkkarihuolto-anställda i Esbo. Totalt sett tar ett oljebyte upp till 90 minuter, inklusive fordonsavlämning och -leverans. Det rekommenderas att dessa arbeten utförs av utbildade yrkespersoner eftersom Haldex fyrhjulsdrivnings och bakaxels oljeavtappningshål ligger mycket nära varandra, och ofta kan olja tappas ur bakaxeln och tillsättas till en annan komponent, vilket kan leda till förtida slitage och fel på bakaxeln och i värsta fall förstörelse.

Skoda-service i Esbo

Professionell bilservice i Esbo. Boka en tid enkelt online eller ring oss.

Visste du?

VAG äger en av världens största samlingar av bilplattformar — många modeller från olika märken är byggda på en gemensam bas (som MQB).

Škoda-modeller vi servar

Professionell service för alla Škoda-modeller

Škoda Octavia - Škoda-modell

Škoda Octavia

Årsmodeller:1996-...
Škoda Superb - Škoda-modell

Škoda Superb

Årsmodeller:2001-...
Škoda Fabia - Škoda-modell

Škoda Fabia

Årsmodeller:1999-...
Škoda Kodiaq - Škoda-modell

Škoda Kodiaq

Årsmodeller:2016-...
Škoda Karoq - Škoda-modell

Škoda Karoq

Årsmodeller:2017-...
Škoda Scala - Škoda-modell

Škoda Scala

Årsmodeller:2019-...
Škoda Kamiq - Škoda-modell

Škoda Kamiq

Årsmodeller:2019-...
Škoda Rapid - Škoda-modell

Škoda Rapid

Årsmodeller:2012-...
Škoda Enyaq - Škoda-modell

Škoda Enyaq

Årsmodeller:2020-...
Škoda Roomster - Škoda-modell

Škoda Roomster

Årsmodeller:2006-2015
Škoda Yeti - Škoda-modell

Škoda Yeti

Årsmodeller:2009-2017

Våra arbeten

Exempel på bilservice och reparationsarbeten vi har utfört

Filter

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Audi Q7 3.0TDi V6Insprutardiagnostik20.01.2025

Diagnostik av en trasig insprutare för en 2012 Audi Q7 3.0TDi V6. Kunden kom till vår verkstad med ovanlig motordrift: motorryck, kraftförlust och ovanliga ljud. Vår diagnostik avslöjade följande problem: - En insprutare fungerade inte ordentligt - Ojämn motordrift - Kraftförlust och ökad bränsleförbrukning - Möjliga felkoder i motorstyrenheten Vi utförde följande åtgärder: - Exakt diagnostik med motorstyrenheten - Testning av insprutarfunktion - Bränsletrycksmätning - Kontroll av insprutarnas elektriska signaler - Felbestämning och reparationsrekommendationer Efter diagnostiken fick kunden en klar bild av problemet och reparationsrekommendationer. Den trasiga insprutaren kräver byte, vilket återställer motorns ursprungliga prestanda.

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 1.4TSi CNGFjädringsreparation15.01.2025

Omfattande fjädringsreparation för en 2009 Volkswagen Passat 1.4TSi CNG. Kunden kom till vår verkstad med problem med ojämn körning och ovanliga ljud från fjädringen. Diagnostik avslöjade flera problem med fjädringen: - Slitna framfjädringskomponenter (fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare) - Skadade bakfjädringskomponenter - Slitage och ojämnhet i styrningen - Inspektion och service av bromssystem Vi utförde följande åtgärder: - Komplett byte av framfjädring - Reparation av bakfjädring och byte av delar - Balansering och justering av styrningen - Service av bromssystem - Justering av fjädringsgeometri - Provkörning och testning Efter reparationen kör bilen nu jämnt, fjädringen är mjukare och hanteringen har förbättrats avsevärt. CNG-systemet fungerar fortfarande felfritt.

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Skoda Yeti 1.6 TDIByte av koppling och svänghjul10.01.2025

Fullständigt byte av DQ250 DSG-koppling och svänghjul på en 2014 Škoda Yeti 1.6 TDI. Kunden kom till vår verkstad när kopplingen började slira och ovanliga ljud hördes från växellådan. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande arbete: - Borttagning och demontering av växellåda - Inspektion och borttagning av gammal koppling och svänghjul - Installation av ny dubbelkoppling - Byte av svänghjul till nytt - Växellådsolje byte - Systemanpassning och testning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingen är smidig och alla ovanliga ljud har försvunnit. Den nya kopplingen säkerställer långsiktig och pålitlig drift.

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Volkswagen Passat GTEVäxellådsreparation20.03.2025

Reparation av DSG-växellådan på en 2022 Volkswagen Passat GTE, inklusive byte av alla tätningar och solenoider. Kunden kom till verkstaden med problem med ryck vid växling och fördröjningar i växelinkoppling. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande åtgärder: - Byte och analys av växellådsolja - Diagnostik av växellådans elektronik - Delvis demontering av växellådan - Byte av alla solenoider till nya - Komplett byte av alla tätningar - Systemanpassning och kalibrering Efter reparationen fungerar växellådan som ny, med precisa och mjuka växlingar.

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Volkswagen Passat 1.4 GTEMekatronikreparation15.05.2025

Fullständig reparation av mekatronikenheten för en 2023 Volkswagen Passat 1.4 GTE. Kunden kom till vår verkstad efter att bilen slutade växla korrekt och växellådan gick in i felsäkert läge. Diagnostik avslöjade en felaktig mekatronikenhet. Vi utförde följande åtgärder: - Borttagning och demontering av växellådan - Extraktion och fullständig restaurering av mekatronikenheten - Elektronikuppdatering och omprogrammering - Återmontering och installation av växellådan - Fullständig systemtestning och anpassning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingarna är smidiga och felmeddelanden har försvunnit. Hybridsystemet samverkar nu optimalt med växellådan.

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Audi A5 2.0TFSiReparation av kamkedjesystem28.04.2025

En kund kom in med en Audi A5 2.0TFSi-modell med ett onormalt ljud från motorns främre del. Vår diagnostik avslöjade en uttöjd kamkedja, vilket är ett vanligt problem i denna typ av motor. En uttöjd kamkedja kan leda till allvarliga motorskador, så omedelbart ingripande var nödvändigt. Vi utförde ett komplett byte av kamkedjan och styrningarna. Processen krävde delvis demontering av motorns framsida, inspektion av kedjan och alla relaterade komponenter, samt byte av skadade delar. Efter arbetet fungerar motorn nu perfekt utan några överskottsljud. Den punktliga servicen räddade kunden från en potentiellt kostsam motorreparation i framtiden.

Serviceprocess

Hur Volkkarihuolto servar Audi, Volkswagen, Skoda, Seat och Cupra bilar

Bokning

Boka , via telefon eller e-post. Ange dina fordonsuppgifter och servicebehov.

Fordonsmottagning

Vid ankomst tar vår specialist emot din bil, diskuterar servicebehoven och utför en första inspektion.

Diagnostik

Vi använder original Audi-diagnosutrustning och kontrollerar noggrant ditt fordon för att identifiera eventuella problem.

Serviceplan

Om vi hittar oväntade problem kontaktar vi dig och föreslår en reparationsplan med kostnadsberäkning innan vi påbörjar arbetet.

Servicearbete

Vårt professionella team utför allt nödvändigt servicearbete med original- eller OEM-godkända delar.

Kvalitetskontroll

En erfaren tekniker kontrollerar allt utfört arbete och säkerställer att ditt fordon fungerar felfritt.

Fordonsutlämning

Vi meddelar dig när ditt fordon är redo för avhämtning. Vi förklarar allt arbete som utförts och svarar på dina frågor.

Сначала примите согласие на cookies