
Skoda oljebyte
I moderna Skoda-fordon fungerar många komponenter med hjälp av smörjvätska - olja, och dessa komponenter är avgörande, såsom:
- Motor
- Manuella och automatiska växellådor
- Haldex-fyrhjulsdrivningskoppling
- Bakaxel
Motor
För bensin- och dieselmotorer är det rekommenderade intervallet för oljebyte 15 000 km eller ett år, beroende på vilket som kommer först. Vid stadskörning i allvarliga trafikstockningar (när medelhastigheten inte överstiger 25 km/h) föredrar även fordonstillverkare motoroljebyte upp till var 30 000 km eftersom antalet drifttimmar för motorn har större betydelse än antalet körda kilometer. Om fordonet också används under tunga belastningar, som med full belastning eller med en tung släpvagn, i mycket dammiga områden och med bränsle av dålig kvalitet, åldras oljan mycket snabbare. Därför rekommenderar vi oljebyte var 7 500 km eller en gång var 6:e månad under dessa driftsförhållanden. Dessa rekommendationer är särskilt viktiga för diesel-, turbo- och kedjedrivna motorer.
Processen för oljebyte är följande:
- Lyfta fordonet
- Ta bort motorutrymmets skyddspanel eller skydd
- Tömma motorns oljetråg och avlägsna oljan
- Ta bort motoroljefiltret
- Efter oljeavtappningsprocessen, installera en ny oljetrågspackning och ett nytt oljefilter
- Ta bort eventuella återstående spår av olja
- Tillsätta ny motorolja, starta motorn och kontrollera oljenivån om det behövs
- Sänka fordonet
Växellåda
I manuella växellådor, liksom i bakaxeln och fördelningslådan (i fordon konstruerade för fyrhjulsdrift), är oljebyte inte obligatoriskt, vilket innebär att oljan inte behöver bytas. I automatiska växellådor och "våta" DSG-växellådor, exklusive den "torra" DSG7 DQ200, är intervallet för byte av olja och oljefilter var 60 000 km. Om fordonet dock används i sportläge, ofta för snabb acceleration och inbromsning, under konstant hög belastning, i bergig terräng, med tung last och last, eller i mycket intensiva trafikköer, leder detta till större förbrukning av friktionselementen och därmed deras slitage och ackumulering av oljeprodukter från friktionsslitage, vilket negativt påverkar oljeegenskaperna och komponentens livslängd. Därför rekommenderar vi under sådana driftsförhållanden att byta växellådsolja och oljefilter var 45 000 km för att förlänga livslängden.
Processen för byte av växellådsolja är följande:
- Lyfta fordonet
- Ta bort växellådans oljeavtappningsplugg och tömma oljan
- Installera ett nytt oljefilter och oljeplugg
- Förfylla växellådsoljan
- Därefter kontrollera växellådans oljetemperatur och nivå med en diagnosenhet och justera vid behov
- Ta bort oljerester
- Sänka fordonet
Haldex fyrhjulsdrivningskoppling
För Haldex fyrhjulsdrivningskoppling är ett oljebyte obligatoriskt var 60 000 km. Om fordonet dock används dynamiskt i ett aggressivt läge med frekventa våldsamma stopp och accelerationer, ständigt under hög belastning, i bergig terräng, i kontinuerlig terrängkörning eller i mycket intensiva trafikköer, leder detta till fler på/av-cykler av Haldex-kopplingen. Haldex-kopplingen använder ett friktionspaket i smörjmedlet för att koppla in bakaxeln. Strukturellt liknar detta friktionspaket dem i traditionella automatväxellådors friktionspaket. Haldex har dock betydligt mindre olja, och Haldex-kopplingen har ett oljefilter som inte byts och inte finns tillgängligt som reservdel. För att förlänga Haldex fyrhjulsdrivningskopplingens problemfria livslängd, om de ovan nämnda driftsförhållandena inträffar, rekommenderar vi därför ett oljebyte var 45 000 km.
Processen för byte av Haldex fyrhjulsdrivningskopplingsolja är följande:
- Lyfta fordonet
- Ta bort Haldex fyrhjulsdrivningskopplings oljeavtappningsplugg och tömma oljan
- Installera avtappningspluggen och fylla Haldex fyrhjulsdrivningskopplingen med olja i angiven mängd
- Ta bort oljerester
- Sänka fordonet
- Köra ut fordonet från lyften
Dessa uppgifter utförs snabbt och effektivt av utbildade Volkkarihuolto-anställda i Esbo. Totalt sett tar ett oljebyte upp till 90 minuter, inklusive fordonsavlämning och -leverans. Det rekommenderas att dessa arbeten utförs av utbildade yrkespersoner eftersom Haldex fyrhjulsdrivnings och bakaxels oljeavtappningshål ligger mycket nära varandra, och ofta kan olja tappas ur bakaxeln och tillsättas till en annan komponent, vilket kan leda till förtida slitage och fel på bakaxeln och i värsta fall förstörelse.