
Volkswagen kamrem byte i Esbo
I Volkswagen-motorer med remdrivet timing är det viktigt att strikt följa bytesreglerna — detta förhindrar rembrott och dyra reparationer av topplocken. Vår service i Esbo erbjuder kvalificerat kamrem byte på VAG-motorer med användning av originalset eller beprövade motsvarigheter Contitech, Gates och Dayco.
Varför är det viktigt att byta remmen i tid?
Kamremmen synkroniserar vevaxelns och kamaxelns funktion. Om den hoppar eller går sönder — kan kolvarna kollidera med ventilerna, vilket leder till kritisk motorskada.
Tecken som indikerar behov av byte
Följande tecken indikerar behov av kamrem byte:
Vad ingår i kamrem byte?
Professionellt kamrem byte inkluderar följande arbetsstadier:
Populära motorer med kamrem
Vi servar regelbundet Volkswagen, Audi, Skoda och Seat-fordon med följande motorer:
2.0 TDI
2.0 TDI: DFBA, DETA, CRLB, CFGB, CBAB, CAHA, CAGA
1.6 TDI
1.6 TDI: CAYC, BSE
1.5 TSI
1.5 TSI: DADA
1.4 TSI
1.4 TSI: CZEA, CZDA, CZCA, CXSA, CMBA, EA211, CHPA
1.2 TSI
1.2 TSI: CJZA
Vår rekommendation
Vi rekommenderar att byta tillsammans med remmen: spänn- och bypassrullar, vattenpump och drivrem för hjälputrustning — detta sparar tid och minskar risken för upprepad reparation.