
Byte av kamkedja på Cupra i Esbo
Kamkedjan är en av motorns nyckelkomponenter som säkerställer synkroniserad drift av vevaxeln och kamaxeln. Motorns stabila funktion, effekt och livslängd beror direkt på kedjans skick.
När bör kamkedjan bytas ut?
Trots sin styrka och hållbarhet är kamkedjan inte evig. I Cupra-fordon med turboladdade TSI/TFSI-motorer kan kedjebyte behövas efter 100-150 tusen kilometer, särskilt vid stadskörning och oregelbundna oljebyten.
Symptom som indikerar möjligt fel:
- karakteristiskt metalliskt ljud från under motorhuven (särskilt vid start och på tomgång)
- instabil motordrift
- effektförlust
- motorfel och "Check Engine" på instrumentbrädan
I Cupra-fordon, särskilt med TSI och TFSI-motorer, måste kamkedjan vara i perfekt skick, eftersom även en liten förskjutning i ventiltiderna kan leda till allvarliga konsekvenser - från effektförlust till dyra motorreparationer.
Varför är det viktigt att inte försena bytet?
Ett komplett arbete
Våra specialister erbjuder följande tjänster:
Allt arbete utförs enligt Cupras standarder och med professionell utrustning. Vi använder högkvalitativa originaldelar och verifierade alternativa delar som finns tillgängliga direkt i vår verkstad.
Varför välja Volkkarihuolto?
- vår bilservice i Esbo är specialiserad på VAG-gruppens fordon — Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra
- vi känner väl till egenskaperna hos TSI och TFSI-motorer
- vi erbjuder kvalificerat kamkedjebyte med hänsyn till alla tekniska detaljer
- vi ger garanti på utfört arbete
Egenskaper hos TSI/TFSI-motorer: Cupra använder aktivt kraftfulla och kompakta TSI och TFSI-motorer, som erbjuder höga prestanda men också kräver strikt efterlevnad av underhållsintervaller. Dessa motorer är känsliga för motoroljans kvalitet och kräver ett kvalificerat tillvägagångssätt vid reparationer. Våra specialister har den nödvändiga erfarenheten och verktygen för att säkerställa pålitligt kamkedjebyte på alla Cupra-modeller, från Leon till Formentor.