VolkkariHuolto Logo
Byte av kamkedja på Cupra i Esbo

Byte av kamkedja på Cupra i Esbo

Kamkedjan är en av motorns nyckelkomponenter som säkerställer synkroniserad drift av vevaxeln och kamaxeln. Motorns stabila funktion, effekt och livslängd beror direkt på kedjans skick.

När bör kamkedjan bytas ut?

Trots sin styrka och hållbarhet är kamkedjan inte evig. I Cupra-fordon med turboladdade TSI/TFSI-motorer kan kedjebyte behövas efter 100-150 tusen kilometer, särskilt vid stadskörning och oregelbundna oljebyten.

Symptom som indikerar möjligt fel:

  • karakteristiskt metalliskt ljud från under motorhuven (särskilt vid start och på tomgång)
  • instabil motordrift
  • effektförlust
  • motorfel och "Check Engine" på instrumentbrädan

I Cupra-fordon, särskilt med TSI och TFSI-motorer, måste kamkedjan vara i perfekt skick, eftersom även en liten förskjutning i ventiltiderna kan leda till allvarliga konsekvenser - från effektförlust till dyra motorreparationer.

Varför är det viktigt att inte försena bytet?

När kamkedjan slits ut eller lossnar är följande problem möjliga: • kedjelänkar hoppar över och fasförskjutning uppstår, • skador på ventiler, kolvar och styrbussningar, • motorhaveri och dyra större reparationer. Vid kedjebrott kan konsekvenserna bli kritiska. Därför är det viktigt att utföra diagnostik så snart som möjligt vid de första tecknen på fel.

Ett komplett arbete

Våra specialister erbjuder följande tjänster:

noggrann diagnostik av kedjedrivningens skick
byte av kamkedja med spännare, styrningar, kugghjul och relaterade komponenter
användning av endast originaldelar eller beprövade motsvarigheter
efterlevnad av fabriksstandarder och toleranser vid utförande av arbetet

Allt arbete utförs enligt Cupras standarder och med professionell utrustning. Vi använder högkvalitativa originaldelar och verifierade alternativa delar som finns tillgängliga direkt i vår verkstad.

Varför välja Volkkarihuolto?

  • vår bilservice i Esbo är specialiserad på VAG-gruppens fordon — Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra
  • vi känner väl till egenskaperna hos TSI och TFSI-motorer
  • vi erbjuder kvalificerat kamkedjebyte med hänsyn till alla tekniska detaljer
  • vi ger garanti på utfört arbete

Egenskaper hos TSI/TFSI-motorer: Cupra använder aktivt kraftfulla och kompakta TSI och TFSI-motorer, som erbjuder höga prestanda men också kräver strikt efterlevnad av underhållsintervaller. Dessa motorer är känsliga för motoroljans kvalitet och kräver ett kvalificerat tillvägagångssätt vid reparationer. Våra specialister har den nödvändiga erfarenheten och verktygen för att säkerställa pålitligt kamkedjebyte på alla Cupra-modeller, från Leon till Formentor.

Cupra-service i Esbo

Professionell bilservice i Esbo. Boka en tid enkelt online eller ring oss.

Visste du?

VAG äger en av världens största samlingar av bilplattformar — många modeller från olika märken är byggda på en gemensam bas (som MQB).

CUPRA-modeller vi servar

Professionell service för alla CUPRA-modeller

CUPRA Formentor - CUPRA-modell

CUPRA Formentor

Årsmodeller:2020-...
CUPRA Leon - CUPRA-modell

CUPRA Leon

Årsmodeller:2020-...
CUPRA Ateca - CUPRA-modell

CUPRA Ateca

Årsmodeller:2018-...
CUPRA Born - CUPRA-modell

CUPRA Born

Årsmodeller:2021-...
CUPRA Tavascan - CUPRA-modell

CUPRA Tavascan

Årsmodeller:2023-...
CUPRA Terramar - CUPRA-modell

CUPRA Terramar

Årsmodeller:2023-...

Våra arbeten

Exempel på bilservice och reparationsarbeten vi har utfört

Filter

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Audi Q7 3.0TDi V6Insprutardiagnostik20.01.2025

Diagnostik av en trasig insprutare för en 2012 Audi Q7 3.0TDi V6. Kunden kom till vår verkstad med ovanlig motordrift: motorryck, kraftförlust och ovanliga ljud. Vår diagnostik avslöjade följande problem: - En insprutare fungerade inte ordentligt - Ojämn motordrift - Kraftförlust och ökad bränsleförbrukning - Möjliga felkoder i motorstyrenheten Vi utförde följande åtgärder: - Exakt diagnostik med motorstyrenheten - Testning av insprutarfunktion - Bränsletrycksmätning - Kontroll av insprutarnas elektriska signaler - Felbestämning och reparationsrekommendationer Efter diagnostiken fick kunden en klar bild av problemet och reparationsrekommendationer. Den trasiga insprutaren kräver byte, vilket återställer motorns ursprungliga prestanda.

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 1.4TSi CNGFjädringsreparation15.01.2025

Omfattande fjädringsreparation för en 2009 Volkswagen Passat 1.4TSi CNG. Kunden kom till vår verkstad med problem med ojämn körning och ovanliga ljud från fjädringen. Diagnostik avslöjade flera problem med fjädringen: - Slitna framfjädringskomponenter (fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare) - Skadade bakfjädringskomponenter - Slitage och ojämnhet i styrningen - Inspektion och service av bromssystem Vi utförde följande åtgärder: - Komplett byte av framfjädring - Reparation av bakfjädring och byte av delar - Balansering och justering av styrningen - Service av bromssystem - Justering av fjädringsgeometri - Provkörning och testning Efter reparationen kör bilen nu jämnt, fjädringen är mjukare och hanteringen har förbättrats avsevärt. CNG-systemet fungerar fortfarande felfritt.

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Skoda Yeti 1.6 TDIByte av koppling och svänghjul10.01.2025

Fullständigt byte av DQ250 DSG-koppling och svänghjul på en 2014 Škoda Yeti 1.6 TDI. Kunden kom till vår verkstad när kopplingen började slira och ovanliga ljud hördes från växellådan. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande arbete: - Borttagning och demontering av växellåda - Inspektion och borttagning av gammal koppling och svänghjul - Installation av ny dubbelkoppling - Byte av svänghjul till nytt - Växellådsolje byte - Systemanpassning och testning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingen är smidig och alla ovanliga ljud har försvunnit. Den nya kopplingen säkerställer långsiktig och pålitlig drift.

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Volkswagen Passat GTEVäxellådsreparation20.03.2025

Reparation av DSG-växellådan på en 2022 Volkswagen Passat GTE, inklusive byte av alla tätningar och solenoider. Kunden kom till verkstaden med problem med ryck vid växling och fördröjningar i växelinkoppling. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande åtgärder: - Byte och analys av växellådsolja - Diagnostik av växellådans elektronik - Delvis demontering av växellådan - Byte av alla solenoider till nya - Komplett byte av alla tätningar - Systemanpassning och kalibrering Efter reparationen fungerar växellådan som ny, med precisa och mjuka växlingar.

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Volkswagen Passat 1.4 GTEMekatronikreparation15.05.2025

Fullständig reparation av mekatronikenheten för en 2023 Volkswagen Passat 1.4 GTE. Kunden kom till vår verkstad efter att bilen slutade växla korrekt och växellådan gick in i felsäkert läge. Diagnostik avslöjade en felaktig mekatronikenhet. Vi utförde följande åtgärder: - Borttagning och demontering av växellådan - Extraktion och fullständig restaurering av mekatronikenheten - Elektronikuppdatering och omprogrammering - Återmontering och installation av växellådan - Fullständig systemtestning och anpassning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingarna är smidiga och felmeddelanden har försvunnit. Hybridsystemet samverkar nu optimalt med växellådan.

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Audi A5 2.0TFSiReparation av kamkedjesystem28.04.2025

En kund kom in med en Audi A5 2.0TFSi-modell med ett onormalt ljud från motorns främre del. Vår diagnostik avslöjade en uttöjd kamkedja, vilket är ett vanligt problem i denna typ av motor. En uttöjd kamkedja kan leda till allvarliga motorskador, så omedelbart ingripande var nödvändigt. Vi utförde ett komplett byte av kamkedjan och styrningarna. Processen krävde delvis demontering av motorns framsida, inspektion av kedjan och alla relaterade komponenter, samt byte av skadade delar. Efter arbetet fungerar motorn nu perfekt utan några överskottsljud. Den punktliga servicen räddade kunden från en potentiellt kostsam motorreparation i framtiden.

Serviceprocess

Hur Volkkarihuolto servar Audi, Volkswagen, Skoda, Seat och Cupra bilar

Bokning

Boka , via telefon eller e-post. Ange dina fordonsuppgifter och servicebehov.

Fordonsmottagning

Vid ankomst tar vår specialist emot din bil, diskuterar servicebehoven och utför en första inspektion.

Diagnostik

Vi använder original Audi-diagnosutrustning och kontrollerar noggrant ditt fordon för att identifiera eventuella problem.

Serviceplan

Om vi hittar oväntade problem kontaktar vi dig och föreslår en reparationsplan med kostnadsberäkning innan vi påbörjar arbetet.

Servicearbete

Vårt professionella team utför allt nödvändigt servicearbete med original- eller OEM-godkända delar.

Kvalitetskontroll

En erfaren tekniker kontrollerar allt utfört arbete och säkerställer att ditt fordon fungerar felfritt.

Fordonsutlämning

Vi meddelar dig när ditt fordon är redo för avhämtning. Vi förklarar allt arbete som utförts och svarar på dina frågor.

Сначала примите согласие на cookies