VolkkariHuolto Logo
Audi timing belt replacement

Audi Kamremsbyte i Esbo

AUDIs underhållsprogram inkluderar kontroll av kamrem och spännare var 60 000 km eller vart 4:e år. Inspektionen utförs visuellt genom att kontrollera kamremmen, spännarna och spännrullarnas lager för lösgöring.

Varför byta kamremmen i en Audi?

Motorns kamrem synkroniserar rotationen av vevaxeln och kamaxeln. Detta är nödvändigt för att cylinderhuvudets ventiler ska öppna och stänga vid rätt tidpunkt för att mata, komprimera och förbränna bränsle-luftblandningen i förbränningskammaren, vilket flyttar kolvarna.

Även om de tandade remmarna som tillverkas av VAG är av hög kvalitet, måste denna del bytas ut efter vissa intervall som definierats av tillverkaren, eftersom gummit torkar ut och spricker med tiden, vilket kan leda till rembrott och skador på ventiler och cylinderhuvudväggarna.

Underhållsscheman och rekommendationer

AUDIs underhållsplan inkluderar kontroll av kamremmen och spännaren var 60 000 km eller vart 4:e år. Inspektionen utförs visuellt genom att undersöka kamremmen, spännarna och spännrullarnas lager för lösgöring.

Kamremsbyte rekommenderas att utföras enligt tillverkarens anvisningar var 180 000 km körning, men vi rekommenderar att kontrollera remmen vid varje serviceinspektion och byta den var 90 000 km eftersom det hårda finska klimatet och driftsförhållandena kan orsaka slitage på delar.

Tecken på en sliten kamrem

  • Glans, sprickor eller ojämnt slitage på remmens yta
  • Ojämnt slitage vid remmens kanter
  • Distortion av remmens tandstruktur eller annan mekanisk skada
  • Motorn misständer eller stannar
  • Ovanligt ljud från motorns framsida

Audi Kamremsbyte

Audi kamremsbyte inkluderar borttagning av övre och nedre remskydd, spännare, själva tandremmen och remskivan. 🛠️ Beroende på motorns placering kan det vara nödvändigt att ta bort motorfästet, kylfläktar, kylare och andra delar.

Svårigheten med kamremsbyte är relaterad till det faktum att tandremmen och styrrullarna måste vara korrekt inriktade, och kamremmen ordentligt spänd.

Volkkarihuolto servicecenter erbjuder kvalificerad kamremsbytestjänst för alla Audi-bilar i enlighet med tillverkarens krav. Kontakta vår servicerådgivare för mer information om våra tjänster.

Audi-service i Esbo

Professionell bilservice i Esbo. Boka en tid enkelt online eller ring oss.

Visste du?

VAG äger en av världens största samlingar av bilplattformar — många modeller från olika märken är byggda på en gemensam bas (som MQB).

Audi-modeller vi servar

Professionell service för alla Audi-modeller

Audi A1 - Audi-modell

Audi A1

Årsmodeller:2010-...
Audi A3 - Audi-modell

Audi A3

Årsmodeller:1996-...
Audi A4 - Audi-modell

Audi A4

Årsmodeller:1994-...
Audi A5 - Audi-modell

Audi A5

Årsmodeller:2007-...
Audi A6 - Audi-modell

Audi A6

Årsmodeller:1994-...
Audi A7 - Audi-modell

Audi A7

Årsmodeller:2010-...
Audi A8 - Audi-modell

Audi A8

Årsmodeller:1994-...
Audi Q2 - Audi-modell

Audi Q2

Årsmodeller:2016-...
Audi Q3 - Audi-modell

Audi Q3

Årsmodeller:2011-...
Audi Q5 - Audi-modell

Audi Q5

Årsmodeller:2008-...
Audi Q7 - Audi-modell

Audi Q7

Årsmodeller:2005-...
Audi Q8 - Audi-modell

Audi Q8

Årsmodeller:2018-...
Audi TT - Audi-modell

Audi TT

Årsmodeller:1998-...
Audi e-tron - Audi-modell

Audi e-tron

Årsmodeller:2018-...
Audi RS-serie - Audi-modell

Audi RS-serie

Årsmodeller:1994-...

Våra arbeten

Exempel på bilservice och reparationsarbeten vi har utfört

Filter

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Diagnostik av trasig insprutare för Audi Q7 3.0TDi V6 2012

Audi Q7 3.0TDi V6Insprutardiagnostik20.01.2025

Diagnostik av en trasig insprutare för en 2012 Audi Q7 3.0TDi V6. Kunden kom till vår verkstad med ovanlig motordrift: motorryck, kraftförlust och ovanliga ljud. Vår diagnostik avslöjade följande problem: - En insprutare fungerade inte ordentligt - Ojämn motordrift - Kraftförlust och ökad bränsleförbrukning - Möjliga felkoder i motorstyrenheten Vi utförde följande åtgärder: - Exakt diagnostik med motorstyrenheten - Testning av insprutarfunktion - Bränsletrycksmätning - Kontroll av insprutarnas elektriska signaler - Felbestämning och reparationsrekommendationer Efter diagnostiken fick kunden en klar bild av problemet och reparationsrekommendationer. Den trasiga insprutaren kräver byte, vilket återställer motorns ursprungliga prestanda.

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG fjädringsreparation

Volkswagen Passat 1.4TSi CNGFjädringsreparation15.01.2025

Omfattande fjädringsreparation för en 2009 Volkswagen Passat 1.4TSi CNG. Kunden kom till vår verkstad med problem med ojämn körning och ovanliga ljud från fjädringen. Diagnostik avslöjade flera problem med fjädringen: - Slitna framfjädringskomponenter (fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare) - Skadade bakfjädringskomponenter - Slitage och ojämnhet i styrningen - Inspektion och service av bromssystem Vi utförde följande åtgärder: - Komplett byte av framfjädring - Reparation av bakfjädring och byte av delar - Balansering och justering av styrningen - Service av bromssystem - Justering av fjädringsgeometri - Provkörning och testning Efter reparationen kör bilen nu jämnt, fjädringen är mjukare och hanteringen har förbättrats avsevärt. CNG-systemet fungerar fortfarande felfritt.

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Byte av koppling och svänghjul DQ250 på Škoda Yeti 1.6 TDI

Skoda Yeti 1.6 TDIByte av koppling och svänghjul10.01.2025

Fullständigt byte av DQ250 DSG-koppling och svänghjul på en 2014 Škoda Yeti 1.6 TDI. Kunden kom till vår verkstad när kopplingen började slira och ovanliga ljud hördes från växellådan. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande arbete: - Borttagning och demontering av växellåda - Inspektion och borttagning av gammal koppling och svänghjul - Installation av ny dubbelkoppling - Byte av svänghjul till nytt - Växellådsolje byte - Systemanpassning och testning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingen är smidig och alla ovanliga ljud har försvunnit. Den nya kopplingen säkerställer långsiktig och pålitlig drift.

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Byte av tätningar och solenoider DQ400 GTe Passat 2022

Volkswagen Passat GTEVäxellådsreparation20.03.2025

Reparation av DSG-växellådan på en 2022 Volkswagen Passat GTE, inklusive byte av alla tätningar och solenoider. Kunden kom till verkstaden med problem med ryck vid växling och fördröjningar i växelinkoppling. Diagnostik visade fullständigt slitage av kopplingen och svänghjulet. DQ250-växellådan är känd för dessa problem, så proceduren var nödvändig. Vi utförde följande åtgärder: - Byte och analys av växellådsolja - Diagnostik av växellådans elektronik - Delvis demontering av växellådan - Byte av alla solenoider till nya - Komplett byte av alla tätningar - Systemanpassning och kalibrering Efter reparationen fungerar växellådan som ny, med precisa och mjuka växlingar.

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Reparation av mekatronik för Volkswagen Passat 1.4 GTE

Volkswagen Passat 1.4 GTEMekatronikreparation15.05.2025

Fullständig reparation av mekatronikenheten för en 2023 Volkswagen Passat 1.4 GTE. Kunden kom till vår verkstad efter att bilen slutade växla korrekt och växellådan gick in i felsäkert läge. Diagnostik avslöjade en felaktig mekatronikenhet. Vi utförde följande åtgärder: - Borttagning och demontering av växellådan - Extraktion och fullständig restaurering av mekatronikenheten - Elektronikuppdatering och omprogrammering - Återmontering och installation av växellådan - Fullständig systemtestning och anpassning Efter reparationen fungerar växellådan felfritt, växlingarna är smidiga och felmeddelanden har försvunnit. Hybridsystemet samverkar nu optimalt med växellådan.

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Byte av kamkedja på Audi A5 2.0TFSi

Audi A5 2.0TFSiReparation av kamkedjesystem28.04.2025

En kund kom in med en Audi A5 2.0TFSi-modell med ett onormalt ljud från motorns främre del. Vår diagnostik avslöjade en uttöjd kamkedja, vilket är ett vanligt problem i denna typ av motor. En uttöjd kamkedja kan leda till allvarliga motorskador, så omedelbart ingripande var nödvändigt. Vi utförde ett komplett byte av kamkedjan och styrningarna. Processen krävde delvis demontering av motorns framsida, inspektion av kedjan och alla relaterade komponenter, samt byte av skadade delar. Efter arbetet fungerar motorn nu perfekt utan några överskottsljud. Den punktliga servicen räddade kunden från en potentiellt kostsam motorreparation i framtiden.

Serviceprocess

Hur Volkkarihuolto servar Audi, Volkswagen, Skoda, Seat och Cupra bilar

Bokning

Boka , via telefon eller e-post. Ange dina fordonsuppgifter och servicebehov.

Fordonsmottagning

Vid ankomst tar vår specialist emot din bil, diskuterar servicebehoven och utför en första inspektion.

Diagnostik

Vi använder original Audi-diagnosutrustning och kontrollerar noggrant ditt fordon för att identifiera eventuella problem.

Serviceplan

Om vi hittar oväntade problem kontaktar vi dig och föreslår en reparationsplan med kostnadsberäkning innan vi påbörjar arbetet.

Servicearbete

Vårt professionella team utför allt nödvändigt servicearbete med original- eller OEM-godkända delar.

Kvalitetskontroll

En erfaren tekniker kontrollerar allt utfört arbete och säkerställer att ditt fordon fungerar felfritt.

Fordonsutlämning

Vi meddelar dig när ditt fordon är redo för avhämtning. Vi förklarar allt arbete som utförts och svarar på dina frågor.

Сначала примите согласие на cookies